Muziekblog Zeeland
De liefde voor muziek
in de bibliotheek

The Boomtown Rats in Middelburg, in 1978


Ken je de theorie van ‘zes graden van verwijdering‘? Die stelt dat iedere levende persoon op aarde maximaal zes stappen (of geschudde handen) van elke andere persoon  ter wereld is verwijderd. Om van de ene persoon naar de andere te komen, zouden nooit meer dan vijf tussenpersonen nodig zijn. Als je erover nadenkt besef je dat het inderdaad snel kan gaan.

Neem nu de Bob Geldof, zanger van de band The Boomtown Rats. Die band speelde in september 1978 in jongerencentrum Open de Beuk, dat toen was gevestigd aan de Herengracht in Middelburg. Hier schudde hij ongetwijfeld de hand van diverse Zeeuwen. Zeven jaar later organiseerde deze man Live Aid, en schudde hij ongetwijfeld de hand van talloze wereldsterren. Dat idee dus!

In De Beuk

Maar: The Boomtown Rats in Middelburg? Dat is toch die band van de wereldhit ‘I don’t like monday’s’? Die band inderdaad. In 1978 kwamen ze naar Zeeland, toen ze nog net niet helemaal waren doorgebroken. Het nummer werd pas een jaar later een hit. Maar ze speelden het al wél, in (Open) De Beuk. Wijlen Bo Wesdorp herinnerde zich in 2012:

“Die avond was ik weggelopen van huis (bij mijn oom) en ben naar De Beuk gelopen. Daar was toevallig een optreden van de Boomtown Rats. Ik stond vooraan en werd op het podium getild en voilà: sta je ineens met Bob Geldof ‘I don’t like mondays’ te zingen!! Ben ook niet meer terug gegaan naar huis die avond…”

De Beuk aan de Herengracht in 1979

Gerard

Ook journalist Gerard van der Hoeven was erbij, die avond. Hij liet op de website Middelburg Dronk noteren:

“We zijn in Vlissingen trots dat we ooit Pink Floyd, The Simple Minds,The Cure, Bill Haley & His Comets en Dave Berry binnen onze stadsgrenzen mochten aanschouwen, maar Middelburg heeft ook een rijk verleden aan bekende popmusici binnen hun stadspoorten. Bijvoorbeeld in De Beuk, het jongerencentrum aan de Herengracht, gevestigd in een voormalig schoolgebouw.

Op 7 september 1978 zag ik daar The Boomtown Rats. Sterker nog, na het optreden heb ik zelfs nog gesproken met Bob Geldof, de zanger van het Ierse punkgezelschap en veel later organisator van Live Aid. In die dagen was de latere Sir Bob Geldof nog gewoon een straatschoffie van net iets in de twintig en had hij met zijn bandje redelijk wat succes in vooral het Verenigd Koninkrijk dat in die tijd overspoeld werd met punk. De groep had vier bescheiden hits gehad in Engeland en was in ons land niet of nauwelijks bekend. Saillant detail was dat ze een maand na het optreden in Middelburg hun eerste nummer één single in de UK zouden scoren met “Rat Trap” en weer een jaar later zou hun ‘I don’t Like Mondays’ een wereldhit worden.

Het optreden in De Beuk verliep chaotisch. Dat kwam omdat er deining ontstond toen het voorprogramma, de punkgroep Monroe uit Oost-Souburg niet mocht spelen en de aanhang van die band uit woede het optreden van The Boomtown Rats wilde verstoren. Echt punk! Op een bepaald moment sprong Geldof zelfs van het podium om met de Monroe-achterban op de vuist te gaan. Het liep met een sisser af en The Boomtown Rats speelde de set uit. Na afloop werd alles weer bijgelegd en heeft uw weblogger ook nog wat woorden gewisseld met de frontman die later zich zou ontpoppen als weldoener voor hongerend Afrika. Ach ja, dat waren nog eens tijden, een herinnering aan een heus punkconcert in een lang verdwenen jongerencentrum in het naburige Middelburg…”

Over Bob Geldof op Wikipedia:

Bob Geldof werd midden jaren 70 bekend als zanger van the Boomtown Rats. In 1978 hadden ze hun eerste hit met Rat Trap; hun volgende hit, I Don’t Like Mondays, was hun grootste. Geldof werd al snel een kleurrijke woordvoerder voor de rockmuziek.

The Boomtown Rats bleven niet lang aan de top. Toen Geldof in november 1984 een bericht over de hongersnood in Ethiopië zag nam hij zich voor er iets aan te doen. Zich ervan bewust dat hij dit niet alleen kon schreef hij met Midge Ure van de band Ultravox het lied Do they know it’s Christmas? en bracht het samen met collega’s uit de muziekwereld onder de naam Band Aid dat jaar vlak voor kerst als single uit, met als doel geld in te zamelen om de hongersnood te verlichten. Het idee werd wereldwijd overgenomen: het vond in de Verenigde Staten navolging in USA for Africa met We are the world, geschreven door Michael Jackson en Lionel Richie.

Geldof, niet tevreden met het enorme succes van de single, organiseerde daarna een megaconcert voor het goede doel, Live Aid, dat meer dan 140 miljoen euro opbracht voor projecten in Afrika. Daarnaast reisde hij over de hele wereld om geld in te zamelen.

Meer over jongerencentrum De Beuk op Middelburg Dronk.
Afbeeldingen: Digitale collectie ZB.

Door Edwin Mijnsbergen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RSS